5.10.2012

Ovikranssit

Koko perjantai päivä on vettä tullut taivaalta, välillä melkein rankkasateena. Mikäpä olisikaan sopivampaa askartelua tällaisena päivänä, kuin ovikranssin teko.

Aamupäivällä oli pieni sadetauko niin lähdin fillarilla kohti hautausmaata, mennessäni  ostin kukkakaupasta vihreäksi värjätyt Callunat ja eilen olin saksinut sembramännyn alaoksien  latvatupsut kassiin. Vielä kynttilät ja hanskat mukaan ja haudoille...
Männyn alaoksia olin suunnitellut poistaakin kun olivat käyneet tosi alastomiksi, tarkoituksella säästin oksien karsinnan näin syksyyn että saan samalla havut hauta- ja ovikoristeiden materiaaliksi.

Ei ollut muita ihmisiä honkanummella, sade tietysti peloitti, mutta minulle sää oli sopiva ja oli rauha työskennellä eikä tarvinnut ottaa vastaan kaikenmaailman tyhjiä osanottoja kun se on hyvän tavan mukaista, en kuitenkaan välitä moisesta.
Poistin Jari-vävyn haudalta kukkien kellastuneet kasvut ja istutin kukan , asettelin ympärille havutupsut pyöreäksi pesäksi. Kynttilälyhty vielä maahan pystyyn, sytytin kynttilän. 
Matin haudalla oli vielä pallokrysanteemi, tosin kukat olivat jo ruskehtavat vaikka lehdet vielä aivan vihreät, poistin sen maatuvien laatikkoon. tein samanlaisen istutuksen kuin Jarillekin. Vaihdoin isommalle öljykynttilälle sopivamman lyhdyn ja sytytin kynttilän, se palaa ainakin 5 päivää.

Vahinko etten muistanut taaskaan ottaa kameraa mukaani, että olisin saanut myöskin kuvan mukaan, mutta sain hauta-asetelmista hyvin juhlavan/rauhallisen vaikutelman antavan näköiset ja siihen olin pyrkinytkin.

Kotiuduttuani ryhdyin heti ovikranssien tekoon. Olin säilyttänyt entiset "pohjat" niihin oli helppo sitoa ohuella rautalangalla havutupsuja. Kranssin keskelle laitoin nuo söpöt lintukodot koristeiksi. Tein krasseja kaksi, toisen saunan oveen.
Onnistuin saamaan niistä hyvin tanakat että varmaan säilyvät syysmyrskyissä ja talven pyryissä ehjinä. Olin taas tyytyväinen omien kätteni työhön, hyvä minä :)

Ei kommentteja: