5.1.2013

Asiakaspalvelun taso terveydenhuollossa

Vakuutusyhtiön siirtäessä hoidon julkiselta terveydenhuollolta yksityiselle palvelun tuottajalle, olen saanut tilaisuuden verrata näiden kahden tahon  asiakaspalvelua ja olen kertakaikkiaan hämmästynyt suuresta palvelutason erosta joka näiden kahden välillä on tosi asia.
Lääkärithän toimivat useinkin yhtä aikaa kummassakin, eli esim. Hyvinkäällä aluesairaalan lääkäreillä on vastaanottoaikoja myöskin Mehiläisellä, olenkin lääkärit pois sulkenut kokonaan vertailukohteina, heidän ammattitaitoaan en aiokaan arvostella, eikä ole tarvettakaan,  osaavat kyllä hommansa.

Olen koko 70-vuotisen elämänpolkuni käyttänyt ainoastaan julkisia terveydenhoitopalveluja ja onneksi tarvinnut niitä melko vähän mutta saattajan roolissa olen asioinut terveysasemalla,-keskuksessa ja saiiraaloissa sitäkin useimmin. Vasta ensimmäisen kerran asioidessamme Mehiläisen Hyvinkään toimipisteessä havahduin huomaamaan äärettömän suuren eron julkisen- ja yksityisen terveydenhuollon asiakaspalvelussa. Julkisen terveydenhuollon henkilöstön asiakaspalvelu on ihmisarvoa alentavaa, sydämetöntä, vallanhaluista, vihamielistä.... sanat eivät riitä kertomaaan..... siihen on vaan niin tottunut että henkilöstö on naamat kurtussa ja tiuskivat asiakkailleen mitä milloimkin...ihan kuin me asiakkaat olisimme hoitajien "vihollisia".

Ajanvaraus lääkäreille aivan alkukantaista ja vaatisi kehitystoimia pikaisesti, vertaan  Mehiläisen toimivaan ja nopeaan ajanvaraukseen netissä ja perustelen mielipiteitäni  vain ja yksinomaan omiin kokemuksiini.
Aiheellista on todeta että ajanvaraukset Meilahdensairaalassa, Syöpäklinikalla ja Hyvinkään aluesairaalassa toimivat erittäin hyvin, täsmällisesti ja jouhevasti. Mutta oman kunnan terveydenhuollon ajanvaraus ei toimi.

Miksi me hyväksymme mukisematta huonoa käytösta henkilöltä joka on palkattu julkisilla varoilla hoitamaan juuri meitä? Sairaana  ei jaksa muuta kuin alistua ja sopeutua omaan olotilaansa , varmaankin se vaikuttaa siihen että tilanne pysyy vallitsevalla tasolla. 

Potilaan saattajan roolissa kokeekin hoitajan huonon käytöksen loukkaavana. Sairaan ihmisen terveyden tilaan moisella käytöksellä ei ole ainakaan parantavaa vaikutusta, päin vastoin. 

Mehiläisen toimipisteiden hoitohenkilöstö on äärettömän sydämellistä ja iloista joukkoa, vastaanottotiskien takana on aina henkilö hymysuin tervehtimässä kuin vanhaa hyvää sydänystäväänsä konsanaan. Lämminhenkinen asiakaspalvelu  parantaa jo pienemmät sairaudet ja helpottaa kummasti sairasta olotilaa.

Miksiköhän kaikki "hapannaamat" ovatkin täällä omankyläni terveysasemalla? Onneksi täälläkin on sentään yksi iloinen ja sydämellinen "hoitsu" joka riittää kyllä itselleni ja kirkonkylän terveysasemalla toinen  ihana ihminen ensiavussa että nuoretkin saavat hoidot. 
Terveysasemamme vaikuttaa tosi hiljaiselta, verrattuna Mehiläisen vastaanottoihin, niin  ettei ainakaan potilaiden runsaus ja henkilöstön vähyys ole syynä huonoon palveluun.  

1 kommentti:

tuksu kirjoitti...

Asiaa puhut! Juuri noin se toimii. Menneen viikonlopun aikana seurasin sivusta sydän/monisairaan läheiseni huonoa kohtelua ja hoitamattomuutta Hämeenlinnan sairaalassa :(
Alapuolella kaiken arvostelun!
Ajattelen kyllä masinoida reklamaation!
Kiitos hyvästä kirjoituksestasi. osui minun läheiseni tilanteeseen...ja upposi :)
tuksu