12.2.2013

Palvelujen kilpailutusta

Päivät ovat pidentyneet strutsin askelein.... räystäille ovat ilmestynyt jääpuikkoja... mustarastas ääntelee jo vähän rohkeammin... SE ON KOHTA KEVÄT :)

Olen nautiskellut itsekseni kylpyläviikon mukavista kokemuksista ja tallentanut ne muistoiksi  joita otan esille aina kun arkipäivä tuntuu tylsältä.

Alkuvuoden suunnitelmiini kuuluva palvelujen kilpailuttaminen alkaa olla loppusuoralla. Täytynee jo todeta tässä vaiheessa että vaivannäkö  kannatti, säästö on uskomaton.
Tein sähkösopimuksen paikallisen yhtiön kanssa koska ero halvinpaan sähkön myyjään oli niin pieni että kanta-asikasedut korvaavat sen hyvinkin.
Seuraavaksi tutkailin eri pankkien palveluja ja taksoja. Olin ollut Postipankin asiakkaana 1970 luvulta asti jolloin asuimme Kiljavalla ja Kiljavan sairaalan autilassa toimi Postipankki, uskomatonta mutta totta! Sittemmin pankista tuli Leonia... Sampo ja nyt DaskePank. Ennen palvelu oli asiakasystävällistä ja joustavaa. Verkkopankki oli aikansa edellä, toimi aina kitkatta. Vielä Hyvinkään konttorikin palveli hyvin niinä kertoina kun tarvitsimme palvelua tiskillä tai neuvotteluhuoneessa. Mutta nyt tilanne on DanskePankissa aivan toinen; tavallisen eläkeläisen asioita ei halutakkaan hoitaa, ehkä pankki haluaa vain suursijoittajia asiakkaakseen, mene tiedä ?
No niin ja Osuuspankkiin sitten siirtyivät tämän Mamman raha-asiat. Yllätyin kun löytyi vielä entisajan ystävällinen, kärsivällinen ja luotettava Päivi-virkailija. Tänään molemmat lapsenlapsenikin avasivat tilit OP-pankkiin, nyt ollaan melkein koko suku siirrytty danskepankista, omankylän pankkiin, HYVÄ ME !

Seuraavaksi kilpailutin vakuutukset. Heti ensi-istumalla nuori ja helpostikateltava vakuutusvirkailija teki laskelman nykyisten vakuutettavien kohteiden mukaisesti ja tulos oli hämmästyttävä; vakuutusmaksut siis putoisivat melkein puoleen entisestä tasosta.
Meidän kaikki valuutukset olivat olleet IF:issä niin kauan kun muistan ja korvaukset vahingoista olimme saaneet aina riitelemättä. Olihan meille sattunut kaikenmoista; pieni kellaritulipalo, eläin- ja henkilö- sairaustapauksia ynm. Olimme tosi tyytyväisiä Ifiin, kunnes viime vuosina  on tuntunut että maksut vaan nousevat ja päätöksiin vahingoista löytyi aina joku porsaanreikä asiakkaan tappioksi. Viimeinen tippa täyteen astiaani oli kun en saanut heti vastausta tiedustellessani autovakuutuksen boonusten siirrosta omiin nimiini.
Jo siinä vaiheessa tiputin IFin pois valikoimastani.
Siispä päätin ottaa vakuutukset keskitetysti Pohjolasta. Päätökseeni vaikuttivat useat seikat; mm Pohjolan ja Op-pankin välinen bonusjärjestelmä, edulliset maksut, auto- ja liikennevakuutusten ja niihin liittyvien bonusten siirrot, sekä vakuutusyhtiön helppo vaihto, kaiken hoiti virkailija. Mielestäni oli kyseessä isokin juttu mutta ammattitaitoinen virkailija hoiti hommat yhdellä käynnillä hänen toimistohuoneessaan. Plussaa on myöskin se että virkailija on tavattavissa yhtenä päivänä viikossa täällä pikkukylän Op-konttorissa,

Palvelujen ja tavarantoimittajien kilpailutus ja hintavertailut kannatta todella tehdä säännöllisin väliajoin, siitä saatu hyöty on ainakin eläkeläisen tuloissa erittäin vaikuttava summa euroja.

Jäänkin tässä vielä miettimään mitä vielä voisinkaan kilpailuttaa kun alkuun pääsin! Mutta nyt tyyny kutsuu ja kirja on jo yöpöydällä avoimena lukijaansa odotellen :)

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Kyllä tuo kilpailutus kannattaa, mekin ollaan sähköt ja vakuutukset kilpailutettu ja Pohjola pankin asiakkaita ollaan..ihan tyytyväisiä palveluun. Saattaa olla kyllä että vakutuukset voisi viel Tapiolasta siirtää Pohjolaan, mutta ollaan Tapiolaan oltu erittäin tyytyväisiä niin en ole jaksanut alkaa asiaa ajamaan.
Mukavaa viikon jatkoa sinulle..hei, missäs ihmeessä olet jo mustarastaan luritusta kuullut...jestas mäkin haluun.